“90% van onze spullen komt uit een container. Kijk eens rond in je huis. Je tv? Komt uit een container. Je nieuwe sokken? Hebben dit jaar meer gereisd dan jij. Je lampen? Made in China. Vrijwel alles wat je nu om je heen ziet, aanraakt, ruikt of hoort was er niet geweest zonder die metalen dozen. De container bepaalt in grote mate wat wij als vanzelfsprekend ervaren. Bijvoorbeeld dat we in de winter mango’s kunnen eten. Dat een tandenborstel niet meer dan 2 euro kost.
Maaike Goslinga en Maite Vermeulen hebben een paar indrukwekkende artikelen geschreven voor De Correspondent sinds die joekel van een containerschip 2 jaar geleden vastliep in het Suezkanaal. Vandaag begint hun 4 delige podcast ‘Containerbegrip’. En ik ben benieuwd. Ik kan niet wachten.
Mede door de goedkope containervaart zijn de prijzen van kleding en spullen zo laag. En door deze lage prijzen leven we in deze gekke consumptie- en wegwerpcultuur.
Regelmatig krijg ik de vraag als productontwerper of ik alstublieft mijn ontwerp in Azië wil laten produceren. Geen haar op mijn hoofd. Hierdoor ben ik wel eens een jaarinkomen misgelopen. Prima. Ik wil alleen mijn ontwerpen en producten altijd alleen in Nederland produceren.
Dan blijft mijn oplage maar beperkt. Dan maar geen zomervakantie in een heus Italiaans vakantiehuis. Tentje op Terschelling is ook primagoed voor mijn levensgeluk.
“De zeecontainer is állesbepalend. Voor globalisering en de wereldhandel, voor het kapitalisme en de consumptiemaatschappij, voor wereldwijde ongelijkheid en de energietransitie.”
In deze podcast hoop ik meer te weten te komen over de complexe wereld van de zeecontainer. En vooral een antwoord te krijgen op de vraag; welke containervaart past bij een eerlijkere en duurzamere wereld?
(Deze foto maakte ik op Terschelling. Vol in de remmen van mijn racefietsje op de waddendijk. De schaapjes schrokken er van)
Made in Holland
“90% van onze spullen komt uit een container. Kijk eens rond in je huis. Je tv? Komt uit een container. Je nieuwe sokken? Hebben dit jaar meer gereisd dan jij. Je lampen? Made in China. Vrijwel alles wat je nu om je heen ziet, aanraakt, ruikt of hoort was er niet geweest zonder die metalen dozen. De container bepaalt in grote mate wat wij als vanzelfsprekend ervaren. Bijvoorbeeld dat we in de winter mango’s kunnen eten. Dat een tandenborstel niet meer dan 2 euro kost.
Maaike Goslinga en Maite Vermeulen hebben een paar indrukwekkende artikelen geschreven voor De Correspondent sinds die joekel van een containerschip 2 jaar geleden vastliep in het Suezkanaal. Vandaag begint hun 4 delige podcast ‘Containerbegrip’. En ik ben benieuwd. Ik kan niet wachten.
Mede door de goedkope containervaart zijn de prijzen van kleding en spullen zo laag. En door deze lage prijzen leven we in deze gekke consumptie- en wegwerpcultuur.
Regelmatig krijg ik de vraag als productontwerper of ik alstublieft mijn ontwerp in Azië wil laten produceren. Geen haar op mijn hoofd. Hierdoor ben ik wel eens een jaarinkomen misgelopen. Prima. Ik wil alleen mijn ontwerpen en producten altijd alleen in Nederland produceren.
Dan blijft mijn oplage maar beperkt.
Dan maar geen zomervakantie in een heus Italiaans vakantiehuis.
Tentje op Terschelling is ook primagoed voor mijn levensgeluk.
“De zeecontainer is állesbepalend. Voor globalisering en de wereldhandel, voor het kapitalisme en de consumptiemaatschappij, voor wereldwijde ongelijkheid en de energietransitie.”
In deze podcast hoop ik meer te weten te komen over de complexe wereld van de zeecontainer. En vooral een antwoord te krijgen op de vraag; welke containervaart past bij een eerlijkere en duurzamere wereld?
(Deze foto maakte ik op Terschelling. Vol in de remmen van mijn racefietsje op de waddendijk. De schaapjes schrokken er van)